Branża motoryzacyjna stanowi kluczowy sektor gospodarki, a mimo że Polska nie posiada lokalnych marek samochodów, odgrywa znaczącą rolę jako producent podzespołów oraz lokalizacja montowni. W zakładach przemysłu motoryzacyjnego manipulatory odgrywają niezastąpioną rolę, uczestnicząc w przenoszeniu, obróbce i montażu komponentów. Jakie procesy wspomagają? Jakim wyzwaniom należy stawić czoła przy projektowaniu manipulatora dla tego sektora? Niniejszy artykuł przybliży, w jaki sposób manipulatory pracują dla przemysłu motoryzacyjnego.
Manipulatory przeznaczone do pracy w przemyśle samochodowym to prawdziwe wyzwanie konstrukcyjne. Muszą charakteryzować się wysoką precyzją, a jednocześnie prostotą użytkowania i spełniać najwyższe standardy bezpieczeństwa. Sam proces projektowy także jest niezwykle wymagający.
Zadania manipuatorów w przemyśle samochodowym
Manipulatory pracujące dla przemysłu samochodowego możemy podzielić na dwie główne grupy. Pierwsza z nich to urządzenia wykorzystywane w produkcji podzespołów, produkowanych dla wiodących światowych marek. Druga to manipulatory pracujące przy montażu samochodów osobowych, ciężarowych, autobusów czy pojazdów specjalnych. Obie te grupy różnią się projektem, wykonaniem i potrzebną dokumentacją, ze względu na odmienność pracy, którą wykonują.
W przypadku manipulatorów wykorzystywanych w montowniach, znacząco większa jest liczba cykli, które urządzenie musi wykonywać każdego dnia. Może ona osiągać nawet 30 tys. miesięcznie! W tej sytuacji kluczowa jest wytrzymałość i prostota obsługi. Operator musi pracować niemal automatycznie, a manipulator musi mu to umożliwiać, co skutkuje także koniecznością wprowadzenia dodatkowych zabezpieczeń.
Manipulatory w montowni są inteligentnie zsynchronizowane z linią produkcyjną dzięki zaawansowanym systemom informatycznym. Jeśli przenoszony przez manipulator ładunek przesunie się wraz z linią na granicę wyznaczonego obszaru pracy manipulatora, to nastąpi automatycznie zastopowanie linii, co zapewnia bezpieczeństwo pracy i pozwala uniknąć potencjalnych wypadków. To efektywne połączenie technologii i bezpieczeństwa w środowisku produkcyjnym.
Jakie komponenty samochodu mogą przenosić manipulatory?
W produkcji podzespołów manipulatory przemysłowe znajdują zastosowanie właściwie w każdej branży. Podzespoły, w których procesie wytwarzania najczęściej wykorzystuje się manipulatory, to m.in.
- Opony: urządzenia wspomagające występują na wszystkich etapach produkcji opony, od zakładania szpul z drutem, przygotowania do wulkanizacji przez przenoszenie rolek, przygotowanie gumy i przenoszenie bloków kauczuku po przenoszenie gumowych pasów z odpadów oraz gotowych opon. Stosowane są tu m.in manipulatory z hakiem, z trzpieniem rozprężnym (do rolek) oraz ze szczękami.
- Felgi: przenoszone są chwytakiem ze szczękami; najczęstsza operacja polega na włożeniu felgi na obrabiarkę, obróceniu i odłożeniu; manipulatory te są rozbudowane, aby dostosować się do różnych rozmiarów felg.
- Szyby samochodowe: do szyb stosuje się manipulatory wyposażone w przyssawki, szyby samochodowe ze względu na swoją nietypową krzywiznę są wymagającym ładunkiem, potrzebującym precyzyjnego doboru układu przyssawek.
- Zbiorniki paliwa: transportowane są również przy pomocy przyssawek; szczególną operacją, którą może wykonać manipulator, jest sprawdzanie szczelności zbiornika, polegające na zanurzeniu go w wodzie; w tym przypadku należy zadbać o prawidłowe zrównoważenie ciężaru, który zmienia się po zanurzeniu.
- Bloki do silników, silniki: transport bliski wymaga w tym wypadku dużej precyzji, ze względu na ryzyko uszkodzeń.
Manipulatory wspomagają także produkcję skrzyń biegów, elementów zawieszenia i układu kierowniczego, wiązek przewodów elektrycznych, układów kierowniczych, foteli samochodowych czy elementów tapicerki.
Wyzwania doboru manipulatora dla przemysłu samochodowego
Przemysł samochodowy to dziedzina, która stawia przed firmami wiele wyzwań, związanych zarówno z aspektami logistycznymi, jak i technicznymi. Proces tworzenia samochodu często rozciąga się na przestrzeni różnych kontynentów, a same prace projektowe trwają długo.
W efekcie, kiedy podwykonawca zamawia manipulator do określonej części samochodowej, nie ma zazwyczaj pełnych danych technicznych dotyczących ostatecznego projektu, te bowiem ulegają zmianie od momentu złożenia zamówienia do chwili powstania manipulatora.
Producent urządzenia do transportu bliskiego musi w tej sytuacji być gotowy do wyjątkowej elastyczności i reagować na wszystkie zmiany w projekcie przenoszonego produktu. Często pozornie drobna zmiana może powodować konieczność przeprojektowania manipulatora, co zarówno wydłuża proces konstrukcji (do nawet 50–60 tygodni), jaki i podnosi cenę urządzenia.
Źródło: Dalmec